Konkurs Filmów Krótkometrażowych: Blok III Shorts Competition: Block III

reż. Steven Fraser ("Prozopagnozja"); Elena Molina, Raquel Calvo ("YUNGAY 7020"); Andreas Riiser, Sunniva Sundby ("Pozdrowienia z Mjanmy"); Samir Karahoda (“Bez miejsca”); Jakub Gomółka ("ojciec.syn") / 2020 – "Pozdrowienia z Mjanmy" ("Greetings from Myanmar"); 2021 – "Prozopagnozja" (“Prosopagnosia”); "YUNGAY 7020" ("YUNGAY 7020"); “Bez miejsca” (“Displaced”); 2022 – "ojciec.syn" (“Father.Son”) / Wielka Brytania ("Prozopagnozja"); Hiszpania, Peru ("YUNGAY 7020"); Mjanma, Norwegia ("Pozdrowienia z Mjanmy"); Kosovo (“Bez miejsca”); Polska ("ojciec.syn") / 69min.
Po raz pierwszy na festiwalu prezentujemy Konkurs Filmów Krótkometrażowych, które są wyborem filmów dokumentalnych z całego świata, a których długość nie przekracza 45 minut. Dzięki swojej zróżnicowanej tematyce stanowią idealny punkt wyjścia do poznania zagadnień rozwiniętych w filmach pełnometrażowych prezentowanych na festiwalu.

"Prozopagnozja"
("Prosopagnosia")
reż. Steven Fraser / 2021 / Wielka Brytania / 10min.
zdjęcia: Steven Fraser
produkcja: Reece Cargan / Bombito Productions
wybrane festiwale i nagrody: 2021 – MFF Edynburg, 2021 – MFF Scottish Queer, 2021 – IDFA Amsterdam, 2022 – FF British Shorts

Prozopagnozja to choroba polegająca na nieumiejętności rozpoznawania twarzy ludzi, których się już zna.
Steven Fraser, autor przepełnionej ironicznym poczuciem humoru animacji, opowiada jak wygląda jego życie z tą rzadką przypadłością, która ma ogromny wpływ na komunikację z innymi. Reżyser prezentuje nam notatniki, w których rysuje twarze ludzi, fotografie i zapiski, dzieląc się przy okazji bardzo osobistą, zawierającą nawet pikantne szczegóły, historią swojego życia. Dzięki niezwykłej kreatywności i talentowi, brawurowo przekuwa życiowe doświadczenia w ekspresyjną formę artystyczną. Nieumiejętność rozpoznania kogoś znajomego na ulicy, jak się okazuje, czasem może być bardzo przydatna…

 

"YUNGAY 7020"
reż. Elena Molina, Raquel Calvo / 2021 / Hiszpania, Peru / 19min.
zdjęcia: Elena Molina
produkcja: Raquel Calvo / Raquel Calvo Larralde
wybrane festiwale i nagrody: 2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Bilbao

„Yungay 7020” to opowieść o tym, jak tragedia może stać się biznesem.
W 2020 roku minęło równo pół wieku od momentu, kiedy na kolonialne miasto Yungay w Peru zeszła lawina, zmiatając je z powierzchni ziemi. Tragedia odbiła się tak dużym echem, że teraz w te okolice ściągają turyści, aby zobaczyć pozostałości zabudowań, a mieszkańcy odbudowanego zaledwie kilometr dalej miasteczka są ich przewodnikami. Jednak obawa przed niebezpieczeństwem płynącym z niegdyś świętej góry Huascarán jest w miejscowych nadal silna.

 

"Pozdrowienia z Mjanmy"
("Greetings from Myanmar")
reż. Andreas Riiser, Sunniva Sundby / 2020 / Mjanma, Norwegia / 5 min.
zdjęcia: Andreas Riiser, Sunniva Sundby
produkcja: Andreas Riiser / Bacon
wybrane festiwale i nagrody: 2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych Ji.hlava, 2020 – DOC NYC

Luksusowy hotel w Mjanmie to raj dla białych turystów z Zachodu. Tymczasem nieopodal trwa dramat mordowanej grupy etnicznej Rohingja.
Wygodne leżaki i kucharze przygotowujący śniadanie gościom nad brzegiem basenów. Luksusowy hotel w Mjanmie to raj dla białych turystów z Zachodu.
Tymczasem zaledwie 10 km dalej trwa dramat mordowanej grupy etnicznej Rohingja. Z perspektywy luksusowego kurortu płonące wioski są tylko ponurym obrazkiem w hotelowym telewizorze stojącym w pustym pokoju. Pięć minut wystarczyło Andreasowi Riiserowi oraz Sunnivie Sundby, żeby w niesamowicie mocny sposób obnażyć hipokryzję naszego konsumpcyjnego podejścia do podróżowania. Czy drinki z palemką i ludobójstwo to faktycznie idealne połączenie?

 

“Bez miejsca”
(“Displaced”)
reż. Samir Karahoda / 2021 / Kosowo / 15min.
Zdjęcia: Samir Karahoda
produkcja: Eroll Bilibani / SK Pictures
wybrane festiwale i nagrody: 2021 – FF Cannes; 2021 – Europejskie Nagrody Filmowe: nominacja dla najlepszego filmu krótkometrażowego; 2022 – FF Sundance

Członkowie kosowskiego klubu ping-pongowego krążą ze swoimi stołami między użyczanymi im na treningi magazynami i salami bankietowymi
Członkowie kosowskiego klubu „Liga Priznen” krążą ze swoimi stołami ping-pongowymi między magazynami i salami bankietowymi, użyczanymi im na treningi przez przypadkowych ludzi. Niektórzy z nich biorą udział w międzynarodowych zawodach i wygrywają złote medale na europejskich turniejach. Mimo tych sukcesów, Federacja Tenisa Stołowego jest całkowicie ignorowana przez władze. Film jest hołdem dla wszystkich młodych sportowców, którzy zachowują entuzjazm i wytrwale mierzą się z brakiem funduszy i infrastruktury, reprezentując swój kraj, od którego nie otrzymują żadnego wsparcia. Ich sytuacja pozwala nam głębiej przyjrzeć się problemom nękającym społeczeństwo Kosowa – migracjom, osamotnieniu, poczuciu bezradności i braku nadziei.
Film przybiera formę doku-fikcji, w której sytuacje z przeszłości odgrywane przez prawdziwych bohaterów, łączą się z współczesnymi materiałami z treningów. To jedyny krótkometrażowy film dokumentalny w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes w 2021 roku. 

 

ojciec.syn
(“Father.Son”)
reż. Jakub Gomółka / 2022 / Polska / 18min.
Nikodem Marek
produkcja: Agata Golańska / Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, TV i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi
wybrane festiwale i nagrody: 2022 – Millennium Docs Against Gravity – premiera światowa

Po opuszczeniu więzienia Mariusz i jego syn podejmują próbę zaadaptowania się do rzeczywistości, przeplatając trudy codziennego życia z przyzwyczajeniami z więzienia. Wbrew powszechnej opinii ich relacja wypełniona jest miłością i autorefleksją
Po opuszczeniu więzienia Mariusz i jego syn podejmują próbę zaadaptowania się do rzeczywistości, przeplatając trudy codziennego życia z przyzwyczajeniami z więzienia. Wbrew powszechnej opinii ich relacja wypełniona jest miłością i autorefleksją.
Wrażliwość bohaterów kontrastuje z bezduszną rzeczywistością, która zostawia bliznę na byłych więźniach, wykluczając ich ze zdrowego funkcjonowania w społeczeństwie.

czas trwania:
69 min
kraj / rok produkcji:
Wielka Brytania ("Prozopagnozja"); Hiszpania, Peru ("YUNGAY 7020"); Mjanma, Norwegia ("Pozdrowienia z Mjanmy"); Kosovo (“Bez miejsca”); Polska ("ojciec.syn") / 2020 – "Pozdrowienia z Mjanmy" ("Greetings from Myanmar"); 2021 – "Prozopagnozja" (“Prosopagnosia”); "YUNGAY 7020" ("YUNGAY 7020"); “Bez miejsca” (“Displaced”); 2022 – "ojciec.syn" (“Father.Son”)
reżyseria:
Steven Fraser ("Prozopagnozja"); Elena Molina, Raquel Calvo ("YUNGAY 7020"); Andreas Riiser, Sunniva Sundby ("Pozdrowienia z Mjanmy"); Samir Karahoda (“Bez miejsca”); Jakub Gomółka ("ojciec.syn")
zdjęcia:
Steven Fraser ("Prozopagnozja"); Elena Molina ("YUNGAY 7020"); Andreas Riiser, Sunniva Sundby ("Pozdrowienia z Mjanmy"); Samir Karahoda (“Bez miejsca”); Nikodem Marek ("ojciec.syn")
produkcja:
Reece Cargan / Bombito Productions ("Prozopagnozja"); Raquel Calvo / Raquel Calvo Larralde ("YUNGAY 7020"); Andreas Riiser / Bacon ("Pozdrowienia z Mjanmy"); Eroll Bilibani / SK Pictures (“Bez miejsca”); Agata Golańska / Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, TV i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi ("ojciec.syn")
wybrane festiwale i nagrody:
2021 – MFF Edynburg, 2021 – MFF Scottish Queer, 2021 – IDFA Amsterdam, 2022 – FF British Shorts ("Prozopagnozja"); 2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Bilbao ("YUNGAY 7020"); 2020 – Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych Ji.hlava, 2020 – DOC NYC ("Pozdrowienia z Mjanmy"); 2021 – FF Cannes; 2021 – Europejskie Nagrody Filmowe: nominacja dla najlepszego filmu krótkometrażowego; 2022 – FF Sundance (“Bez miejsca”); 2022 – Millennium Docs Against Gravity – premiera światowa ("ojciec.syn")
sekcje:
Krótkie metraże
konkursy:
Nagroda dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego
tagi:
polityka polskie filmy psychologia ekologia prawa człowieka sport miasta podróże relacje animacja nagradzane Ameryka Łacińska Daleki Wschód

Inne filmy z sekcji Krótkie metraże

Inne filmy z tagiem prawa człowieka